fredag 9 mars 2012

Hur jag tänker....?

Fick fråga av Sanna.
Hur tänker jag, hur gör jag när jag fotograferar  mm...
Ja hur tänker jag tro,  tänker över huvudtaget?

Det får bli några inlägg så jag får tänka till.
Två ganska typiska "Rajson foton".

Ovan ett foto där jag vill "måla" med kameran.
Oftast använder jag mitt 70-300mm Canon zoom objektiv.
Tanken är:
1)Huvudmotiv där skärpan finns. Fotar oftast med manuell skärpa.Svårt att få till det med automatisk då den gärna fastnar antingen på bak eller förgrunden.
2) Försöker hitta en bakgrund med spännande mönster oftast i motljus. Har man lite fukt så blir det magiskt glitter. Om du inte har det naturliga fuktiga glittret kan du trolla med en vattenflaska. Du sprutar lite droppar och vips får du glittret!
3) Jag fotar gärna genom något i förgrunden. Då får man det lite diffusa drömsk känsla över motivet.
Ger även spännande skuggor i de ljusa partierna i bakgrunden.

Bilden ovan har jag "framkallat" i Lightroom.
Har inte lagt till eller tagit bort något.




Detta foto får representera den andra typen av mina favorit motiv.
Lite mer rent och avskalat.
Här använder jag mitt fasta 100mm Canon macro objektiv.
Kort skärpedjup.
Fotograferar nästan alltid med "bländarpriotet" dvs jag bestämmer hur stort skärpedjup jag vill ha. Kameran bestämmer tiden och ISO.
Oftast blir det minsta möjliga bländare,2,8.
Bakgrunden är väldigt viktig.
Oftast är jag ute efter ganska ren bakgrund med fint ljus.
Gärna ljusreflexer som här.
Jag tror att jag fick "fuska" lite här.
Plockade den vita löjtnadshjärtat och placerade in den bland den japanska lönnen för att få färgen och ljuset.

Denna bild är något beskuren och framkallad i Lightroom.
Eftersom jag fotografera i RAW så MÅSTE bilderna "framkallas".
Många fotografer är väldigt stolta över att göra bilderna "direkt i kameran".
Jag vill inte låta min kamera bestämma.
Jag vill bestämma över slutresultatet.
Kameran kan aldrig fixa  en optimal bild själv.
En Jpeg bild är komprimerad dvs kameran har förenklat den år dig,
k
Kameran har beslutat dvs "kastat bort" viss information i skuggorna och högdagarna.
Kameran har lagt dit skärpa och beslutat färgmättnaden.
Allt det där vill jag göra själv på de bilder som jag är mest noga med.
Varför ska jag låta kameran göra detta?
Kameran kan aldrig registrera lika mycket som ögat, men RAW bilderna kan hjälpa dig.

Det kan inte vara "Fusk" att du hjälper att skapa fram det du såg när du tog bilden.

Det är kul att få leka ibland.
Programet http://pixlr.com/ är kul!

Återkommer snart med ett inlägg hur jag "framkallar" bilderna i Lightroom!

14 kommentarer:

Susanne sa...

Jo, precis så är det med bildbehandlingen! Även jag vill ta kommandot över bildskapandet och inte låta någon kamerakonstruktör göra det.

Randi sa...

Hej Rajson, vilken härlig redogörelse du bjuder på. Men jag tror inte på fotograferna, när de påstår att de skapar bilden i kameran. En digital bild MÅSTE man redigera. Innan det digitala tiden, skapade vi bilderna i mörkrummet. Det krävdes många trix och experiment, för att skapa precis den bilden man ville ha.
Önskar dig en riktigt skön helg!/Randi

Henrietta Hassinen sa...

Ihania kuvia ja mielenkiintoista luettavaa. Käänsin google tranlatorilla että ymmärsin:)
Minusta kuvia saa käsitellä, jokainen saa luoda omannäköisiään kuvia niinkuin haluaa eivätkä ne ole yhtään sen vähäpitoisempia kuin suoraan kamerasta.
Hyvää viikonloppua

Trädgården på Höjden... sa...

Tack för att du delar med dig av hur du tänker och jobbar med kameran och bilderna.

Hälsar Åsa

Lotta sa...

Där ser man det är inte bara jag som beundrar dig och ditt kunnande.Vilken fantastisk redogörelse Du borde vara fotolärare.
Tack rara du för din gulliga kommentar hos mig.Du kan tro att det har trillat en sten ifrån mitt bröst.Hoppas nu bara att det går bra för lilla Alma också.Det är ju svårt med henne för hon är ju så liten men jag tycker att hon är snabb i vändningarna och det tyckte doktorn igår också.Hon var superduktig tyckte han
Vi får se mer när de har röntgat huvudet.
Ja vi får ta en dag i sänder och njuta för stunden Blir det något med dem så får vi ta det då.
Ha nu en riktig mysig helg Dottern är väl fortfarande hemma Kramizzzz på dig din lilla ärtiga kvinna.

Lottas Fotografi sa...

Tack för en liten fotolektion med UNDERBARA foton! Du är så duktig med kameran! Själv övar jag vidare! ;) Är så sugen på ett macroobjektiv. Är lite rädd för att köpa fel, så jag måste läsa på lite till om vilket jag ska ha.

Trevlig helg!

Gärdsmygen sa...

Spännande läsning! Har skaffat nytt zoomobjektiv som går upp till 300, men hjälp vad det känns stort....
Ska läsa det här några gånger till.

Della sa...

Intressant hur du väljer motiv. Du säger att du ofta fotograferar genom något i förgrunden - kan du ge något exempel?
Håller helt med ditt resonemang angående RAW-fotografering och om att styra själv istället för att låta kameran styra. Det är resultatet för hur man själv ser bilden som man vill åt - inte hur en kameratillverkare programmerat kameran att reagera.
Dina bilder är så vackra.

reneesfotoblogg sa...

Kunde inte sagt det bättre själv. Har slutat att kalla mig amatörfotograf utan tycker bildmakare är bättre.
Så slipper man: "Du har väl en bra kamera" eller "Tror jag det, med Photoshop så blir ju allting bra"
Håller för övrigt med Randi. Möjligen kan man komponera bilden direkt i kameran. Men varför ska man göra det?
Du är en strålande fotograf/bildbehandlare för övrigt!

fia sa...

fin blogg du har:)

Sanna sa...

Vilken superskola!

Jag inser att jag har massor att lära. Jag är bekant med mycket men har egentligen aldrig riktigt funderat över vad allt betyder. ISO, bländare, skärpedjup, RAW. Nästan lika komplicerat som franska. ;)

Nu skall jag försöka utmana mig själv med min Nikon och se om jag också kan få till något sublimt vackert. Jag har bara fotat, fotat och fotat. Jag älskar fotografi och möjligheterna.

Tusen tack för enorm inspiration och kunskap.

ta hand om dig.
Sanna

Sanna sa...

Glömde,

Fantastisk Bilder!!

xoxo
Sanna

Wannabe sa...

Hmm. Vad kul att du delar med dig! Hmm-et var över din intställning till RAW. Ja gär ofta missnöjd med mina bilder, att de inte blir som jag vill ha dem. Jag är visserligen lat, men lite har jag nog tålamos att pilla, jag är ju ändå inne i Lightroom med nästan alla bilder som jag gillar bäst. Kanske man skulle testa RAW. Men då måste jag skapa lite mer utrymme i datorn. Det börjar ta slut...

En skön söndag till dig!

karitaeskills sa...

Wow, vilka fina bilder. Riktigt snygga färger och boken.
Tittar gärna in igen.
Mvh karita