onsdag 31 augusti 2011

Photoshop eller inte !?

Jag upplever många gånger att det finns lite olika åsikter hos många fotofantaster.
En del vill producare bilder "direkt i kameran" andra kan tänka sig ta hjälp av tex photoshop.

Har inte förstått om det ena är "finare" än det andra.
Idag finns det knappast någon fotograf som inte "framkallar" sina bilder precis som man gjorde med de analoga fotona.
Däremot kan man naturligtvis tala om du lägger till, tar bort . lägger ihop fler bilder osv.
För mig är det skillnad mellan rent naturfoto och foto som konst.
Konstfoto kan behöva hjälp för att måla fram slutresultatet du har i huvudet men som kameran inte kan plocka fram.

Självklart vill jag "måla" så mkt  som möjligt direkt med kameran så jag slipper lägga ner mer tid än nödvändigt framför datorn.

Två foton.
Den översta har jag tagit hjälp av photoshop för att få fram en skirare känsla.
Fotot här nedan är framkallad i Lightroom direkt från kameran.
Har ändrat kontrast med S-kurvan och skärpt den.

Kanske tycker en del att bild nr 1 är "mindre värd" än tvåan som är  "orginal".
Vad tycker ni?

11 kommentarer:

Wannabe sa...

Inte alls mindre värd, men jag tycker det är intressant att veta när någonting är PSat, mycket för att jag själv skulle vilja lära mig fotografera bättre och ofta blir besviken för att jag inte kan få till det likadant. Sen visar det sig att det kanske inte ens är möjligt att ta foton så att de blir "så" direkt ur kameran.
Och btw, jag älskar dina bilder, PS eller inte.

Anna smyger in.. sa...

Himmel du snackar som ett proffs...

Jag älskar alla bilder du visar mig..jag är inte alls den som dömmer..

För själv leker jag som en galning o har absolut inga hämningar..

Kanske blir jag seriös en vacker dag..vem vet..inte jag..

Lotta 8`) sa...

Tycker båda är lika fina :) Min tolkning är att den softade är mjuk och vacker, lite drömlik, nr 2 visar mer fokus på själva blomman. Allt beror ju på känsla som man vill uttrycka med en bild och text.
Tror att de flesta gör en standardredigering (ljus, kontrast och skärpa), så gör jag i alla fall och lägger jag på något extra, skriver jag det under bilden. Det är roligt att läsa om hur andra redigerar, men inte ett måste.
Din fotokonst är jättefin, typ dina afrikabilder :) Ha det gott 8`)

The Secret Garden sa...

Ahh härligt.. att få diskutera lite foto! hihi
OK.. för mig, ettan är alldeles för skvalpig och utmattad och tvåan är för svärtad..
Sedan skriver du att tvåan är ursprunget men det kan den inte vara när du grejat med kontrasterna.

För mig, när allt är så bra det kan vara, så är bilden direkt från kameran, pang på rödbetan liksom, utan något pillande eller dragande.
För att nå det så tar jag ibland fler bilder med olika inställningar på kameran. För att få ljusare eller mörkare bilder, eller mer eller mindre sudd i bakgrunden.

Men man gör som man vill. För mig, är det ultimata och mest eftersträvansvärda, att göra bilden i Kameran! Det är ju det som är konsten, själva grejen med att kunna fotografera.
Jag har ju också ett förflutet inom konsten och måleri och grafik, och där kan man ju inte fixa bilderna i efterhand... Så jag kör på samma sätt när det gäller mitt fotograferande. (fast beskär gör jag, det är en helt annan sak. För annars skulle jag, om jag vill ha kvadratiska bilder, ha en gammal Hasselbladare...och det har jag inte Tyvärr!... )

Däremot måste jag lägga lite ljusare bilder när jag lägger upp mina foton här på Blogger, för Blogger gör bilderna en aning mörkare när de publiceras. Sedan är det också så att det är skillnad mellan sRGB, som blogger vill använda, och Adobe RGB rent färgmässigt.....för att inte tala om att skärmen ska vara kalibrerad för att ens kunna börja tala om hur man ser färgerna....

Men som sagt, för min egen del är det mest "sport" att köra rakt på, en utmaning i konsten att fotografera, att SE bilden och få tekniken att göra det man vill.

(och, jag gillar ju dina bilder, det vet dui ju! :) )

Helena sa...

Det där har jag också funderat mycket på... jag har också funderat på var gränsen går mellan ett foto och en bild (när man gjort så mycket med fotot i ps eller liknande att det inte längre ser ut som ett foto)... Det finns väl egentligen inget rätt och fel, var och en utvecklar ju så småningom sin egna stil som är rätt för honom eller henne.

Della sa...

Det spelar ingen roll för mig hur bilden är gjord. Det är slutresultatet som räknas.En bild är inte mer eller mindre värd för mig för att den är framtagen på det ena eller det andra sättet.

Lotta sa...

Jag tycker att det är toppen med PS.
Skall det vara konst så är det ett måste, men om det skall vara en dokumentation då tycker jag att bilden skall vara som kameran har tagit den
fast att få bättre skärpa och sånt är ingen manipulering tycker jag.
Bilderna är lika vackra var och en på sitt sätt.
Kramizzz på dig mästerfotografen

Marge sa...

WOW!!! What a photos!!
Really beautiful blog!!♥
I`ll be back:)
Have a nice weekend and greetings from Finland,
Marge

Charlotta sa...

Lika vackra!
Jag har inget emot redigerade bilder. Förresten är ju kameran i sig som en liten dator idag, med autofokus, färginställningar, filter mm.
Ha en fortsatt skön helg!

reneesfotoblogg sa...

Fotografer har i alla tider manipulerat sina bilder. Förr i det analoga mörkrummet och nu digitalt.
Även med kamerainställningar kan man få olika resultat.
Man kan också hänga på olika filter som ger fantastiska effekter eller lägga på dom digitalt. Ingen skillnad som jag ser det.
Man ska ha klart för sig att det är ettor och nollor det handlar om, inte film.
Personligen har jag inställningarna på noll och får ganska intetsägande bilder men jag har motivet på näthinnan och det är dit jag strävar med min bildbehandling/mörkrumsarbete.
Förhoppningsvis har vi olika avsikter med våra bilder och jag för min del vill förmedla en känsla, den som fanns där när jag registrerade bilden.
Däremot ska man inte ljuga (som Terje Hellesö) och inte vidgå att man lagt till och dragit ifrån.
För övrigt så är jag förtjust i dina bilder och blir inspirerad!
mvh Renée

Ninni sa...

Vilken intressant läsning :) Dessutom högaktuell.
Luras får man inte göra tycker jag. Men annars håller jag helt med Della. Det är slutresultatet som räknas oavsett om det är bildbehandlat eller ej.
Och naturligtvis beror det på vad fotot ska användas till. Ska det vara en reportagebild som ska visa verkligheten eller en personlig betraktelse av något.
Redigering av foton är väl nästan en konst i sig...likväl som mörkrumsarbete och retuschering var förr.